Wat een ervaringen! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Joanne Sinkgraven - WaarBenJij.nu Wat een ervaringen! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Joanne Sinkgraven - WaarBenJij.nu

Wat een ervaringen!

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

22 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Jullie zullen wel denken ‘wanneer komt dat reisverslag’. Nou hier is het eindelijk na een maand ;) Ik heb afgelopen maand veel meegemaakt, veel indrukken en veel te doen. Te veel om te omschrijven in een reisverslag, maar ik zal mijn best doen ;)

Aankomst en GGA
19 september was het dan toch echt zover, ik ging vliegen naar Zuid-Afrika. Afscheid genomen van alles in Nederland. Wel raar om voor 4 maanden afscheid te nemen, dat is toch heel anders dan zomaar een vakantie.

Zaterdag rond 17.00 uur kwamen we aan in Zuid-Afrika waar we werden opgewacht door een busje die ons naar Gods Golden Acre (GGA) bracht. Na zo’n lange reis waren we best wel toe aan een bed, maar daar was het nog geen tijd voor. We kregen een geweldig ontvangst door de Young Zulu Wariors, die voor ons dansten en zongen. We kregen lekker eten en maakten ondertussen kennis met de mensen van GGA. Heather is degene die GGA heeft opgezet, een bijzonder en inspirerende vrouw die veel macht lijkt te hebben in het weeshuis en de vallei, ze weet precies wat ze wil en dat gebeurd. Ook maakten we kennis met een aantal vrijwilligers en met Wimpie, hij is onze begeleider voor de periode dat we hier zitten.

Ons huisje is best prima, dichtbij het weeshuis en aan de rand van het resort (dat niet heel veel voorstelt). We hebben drie slaapkamers en een keuken wat eigenlijk ook een woonkamer is. Ook hebben we een andere woonkamer met een eigen voordeur, die is meer bestemd als studie ruimte. Het douchen doen we ook in een ander gebouwtje. Het is een beetje klein met 11 meiden en niet erg comfortabel slapen op een stapelbed dat ontzettend wiebelt met de kleinste bewegingen. Maar het is best prima voor 4 maanden :)

Introductieweek
De eerste week hebben we een introductie gehad. Zondag hadden we nog een rustige dag, we zijn naar de kerkdienst geweest op GGA, wat bestond uit veel dansen en zingen en eigen inbreng, heel anders dan in Nederland. We zijn rondgeleid over GGA en later in de week hebben we ook een rondleiding gehad door de vallei. Ook hebben we fooddrops gedaan, één fooddrop ging langs de huizen. We zagen veel armoede. Mensen wonen in kleine lemen hutjes, veel komen moeilijk aan geld, eten en kinderen kunnen niet naar school. Soms hebben ze ook geen geld om schoenen te kopen dus lopen ze op blote voeten. Mensen komen in bijzondere situaties terecht en hebben bijzondere verhalen.

We zouden de eerste week ook naar het strand gaan in Durban. Daar zouden we de overdracht hebben op het strand en dan zouden we echt duidelijk het verschil kunnen zien tussen arm en rijk. Maar deze trip ging niet door, want Helen was ziek geworden. We baalden er wel van dat deze trip niet door ging. Uiteindelijk was het een relax dagje geworden op GGA en gingen we met de kinderen van het weeshuis van de glijbaan af dat staat op het resort. Dat was ook leuk, zo konden we de kinderen een beetje leren kennen.

Donderdag gingen we op een 4 daagse trip. Eindelijk van GGA weg en even wat anders zien, dat doet ons wel goed. We zijn naar Drakensberg geweest, waar we in een heerlijk hostel zaten met een hot tub, zwembad, bar en heerlijke bedden. In Drakensberg zelf hebben we jammer genoeg maar een uurtje kunnen wandelen, maar het was er wel erg mooi. De dag erna zijn we naar de Cheetah farm geweest waar we Cheetahs hebben geaait en waar je zelfs een duim in een Cheetahs bek kon steken. Het leken allemaal lieve grote katten. Daarna zijn we door gegaan naar Johannesburg, daar zijn we rondgeleid door Soweto, daar leeft arm en rijk naast elkaar, heel raar om een krottenwijk naast mooie huizen te zien. Ook hebben we in Johannesburg een voetbalwedstrijd gezien, Kaiser Chiefs tegen Pietermaritzburg, dat was in het stadion waar Nederland de WK finale had gespeeld en tweede werd. Erg leuk om die sfeer te proeven :) bOok hebben we nog het apartheidsmuseum bekeken en daarna gingen we weer terug naar GGA.

Vrijwilligerswerk
Na onze introductieweek zijn we een week bezig geweest met vrijwilligerswerk. De kinderen hadden vakantie dus we moesten hun elke dag de hele dag vermaken. Zo konden we de kinderen goed leren kennen. Erg leuk om die kinderen te leren kennen, veel zijn sociaal en kleine kinderen knuffelen je. Ook wel weer raar, want je merkt dat ze niet echt één persoon hebben waar ze zich aan kunnen hechten. Baby’s worden doorgegeven en dat is hier heel normaal.

Ook geven we huiswerkbegeleiding. Ik heb samen met Lynca een groep pubers die wij helpen met hun huiswerk. Tot nu toe bevalt me dat goed. De ene is meer open dan de ander maar leer ze steeds beter kennen.

In onze werkweek zouden we eigenlijk ook lessen gaan geven op een school en aan Social Workers in de vallei, maar dat ging uiteindelijk niet door. Plannen veranderen hier snel, het plan om les te geven of niet is wel 10 keer veranderd. Maargoed dat is Afrika en we zijn inmiddels al een beetje gewend aan plannen die constant veranderen. Net zoals de vakantie datum die is ook wel drie keer verplaatst, dat kan allemaal hier :p

Vakantie!
Jaa! De derde week hadden we alweer vakantie, wat een leven hè. Alleen deze week konden we met de hele groep weg, vandaar dat we alweer zo snel gingen. We zijn voor 12 dagen naar Krugerpark, Botswana en Zimbabwe geweest. Het waren soms dagen lang reizen, maar wat we er voor terug kregen was geweldig.

In Krugerpark hebben we bijna de big 5 gezien. Alleen de leeuw miste op ons lijstje. Erg mooi om al die dieren te zien. Ik dacht dat we de wilde dieren alleen in safari parken zouden zien maar in Botswana kwamen we olifanten tegen langs de snelweg, zelfs olifanten die de snelweg overstaken. Erg bijzonder om te zien. Niet alleen olifanten lopen langs de weg ook ezels, geiten, koeien, struisvogels, dus altijd uitkijken waar je rijdt.

In Botswana hebben we een paar dagen in een mooi hostel geslapen in tenten met bedden met een mooi uitzicht over een krokodillen rivier. Ik heb daar met een aantal anderen weer voor het eerst op een paard gezeten, we hebben een tocht gemaakt over land en door een rivier, erg leuk om mee te maken :) De dag erna gingen we met kleine bootjes, een soort punters, over de krokodillenrivier. Daar zagen we mooie natuur en dieren en ook weer olifanten in het wild die voor onze neus de rivier over staken. Ook hebben we daar nog in de rivier gezwommen. Eerst wel spannend om te doen, maar het was veilig op die plek, daar waren geen krokodillen of nijlpaarden.
De laatste nacht in Botswana was bij de grens van Zimbabwe daar hebben we gekampeerd en we hebben daar genoten van een heel luxe logde die naast de campingplaats stond, daar hebben we heerlijk ontbeten en hadden we een ontspan dagje :)

In Zimbabwe zijn we naar de Victoria Falls geweest. Erg mooi natuurgeweld, geweldige watervallen. Bij de watervallen hebben we ook Zambia gezien, we waren dan ook erg ver van Zuid-Afrika. De tweede dag hebben een aantal van ons geraft, ik vond dat erg gaaf. Dat was op de grens van Zimbabwe en Zambia, dus ben ook nog in Zambia geweest :p. Sommigen hadden wel een nare ervaring van het raften omdat ze er uitvielen en moeilijk weer boven kwamen. Ik had zelf die ervaring niet, ik was er niet uitgevallen. Wij waren ook de enige boot die niet helemaal was omgevallen, we hadden het dus best goed gedaan als meiden team, ik zou het zo weer doen :D
Daarna gingen we weer terug naar ons (feest) hostel ‘Shoestrings’ waar veel locals te vinden waren, omdat ze hadden gehoord van ons verblijf. Toen de locals wat teveel op hadden had ik het wel weer gehad maar was wel een leuke afsluiting van onze vakantie. We hadden weer een lange reis terug.

Werkweek GGA
Zondag avond (19 oktober) kwamen we weer aan op GGA. Het werken begint weer deze week. Maandag was ik jarig en werd ik wakker gemaakt door mijn huisgenoten met gezang en een ontbijtje op bed. Mijn huisgenoten hadden onze keuken/woonkamer versierd en ze hadden een taart gekocht. Ik moest dan wel weer beginnen met lesvoorbereidingen en was doen van de vakantie, maar door die verassingen voelde ik me wel jarig :) Wel heel anders dan met familie en vrienden van thuis om je heen, maarja jarig in Zuid-Afrika maak je waarschijnlijk ook maar een keer mee.

Vandaag gingen we dan toch eindelijk de lessen geven die bij ons project horen. Ik geef samen met Lynca First Medical Respons aan Social Workers in de vallei. Dat ging vandaag niet door helaas, omdat de Social Workers blijkbaar niet wisten dat we zouden komen, lekkere communicatie hier :p Donderdag gaan wij wel echt beginnen met de lessen aan de Social Workers.
Linda en Els geven First Medical Respons op een school, dus wij gingen hun ondersteunen en namen één les van hun over. Ook wel leuk om dat te hebben meegemaakt :)

Na de lessen hebben we weer een food drop gedaan, dat is een keer in de maand. Lekker chaotisch, maar wel goed dat het gedaan word.

’s Avonds hebben we weer huiswerkbegeleiding gegeven aan de pubers, wat ook vooral bestaat uit het vermaken van de kinderen. Dat is elke dag van 16.00-21.00. Zo worden onze dagen uiteindelijk best wel vol. Maar wel lekker dat we echt bezig zijn :)

Nou dat waren ongeveer mijn ervaringen van de afgelopen maand. Erg veel meegemaakt al en veel dingen vergeet ik zo door de vele ervaringen. Ik verveel me hier vrijwel niet en ben hier zeker aan het genieten :D

Tot het volgende reisverslag! Dan misschien iets eerder ;)

Lieve groetjes uit Zuid-Afrika!